2021: Inspirerende Social Media trends voor hotels en B&B's
De COVID pandemie heeft een grote impact op de reisindustrie, de behoeften van de reizigers zijn hierdoor voorgoed veranderd. Wil je bijblijven en aan die nieuwe verwachtingen voldoen? Dan is een nieuwe strategie aan de orde!
2021 wordt het jaar van experimenteren en nieuwe strategieën uitproberen, om zo opnieuw écht contact te maken met je (toekomstige) gasten. Ontdek the big 5 voor social media 2021 en ga meteen aan de slag!
#Trend 1: Authenticiteit & Interactie
Mensen verbinden zich met mensen. Om écht in contact te komen met reizigers in 2021, is authentiek en zelfs kwetsbaar zijn belangrijker dan ooit. Om je gasten te laten zien dat je niet zomaar zoals andere merken bent, moet je je menselijker opstellen. Dit zal gasten toelaten zich te identificeren met je zaak. Op die manier vergroot je de kans op waardevolle interactie met hen.
Weet je niet hoe je menselijker kunt zijn op sociale media? Het vinden van de juiste toon helpt je op weg. Houd rekening met je eigen merkimago, maar ook met je doelgroep. Hoe wil je overkomen als hotel of B&B? Jong & hip of eerder zakelijk & luxueus? Waar is je doelgroep naar op zoek? Wat spreekt je ideale gasten aan?
Net zoals je verteltoon juist dient te zitten, moet ook het visuele aspect kloppen. Roep je wel het juiste gevoel op met je foto's? Zijn jouw beelden in lijn met je merkimago? Zijn ze authentiek?
Om de interactie op sociale media te verhogen, gebruik je best een meer toegankelijke toon. Transparant zijn en echte gesprekken aangaan is al een tijdje trendy, en is in 2021 nog waardevoller. The Hendricks Hotel in Amsterdam heeft dit alvast goed begrepen!
#Trend 2: User Generated Content (UGC)
In 2021 zal user generated content (content gecreëerd door je gasten) nog meer voorkomen op social media. Tijd om na te denken over een unieke hashtag die je gasten kunnen gebruiken wanneer ze over jouw hotel of B&B posten!
Zo kun je hun content hergebruiken en potentiële klanten een uitstekend bewijs leveren dat jouw accommodatie een bezoek waard is! Jouw gasten hebben misschien minder volgers op social media dan professionele influencers, maar onderschat hun impact niet! Het Amsterdamse Hotel Asterisk plukt er alvast de vruchten van.
"Er is geen sterker bewijs dan je publiek dat over je merk praat."
Declan Cox, DC Social Media Consultancy (Hubspot Social Media Trends Report 2021)
#Trend 3: Nostalgische Marketing
Na een turbulent jaar als 2020 moet je reizigers herinneren aan "de goede oude tijd". Laat ze zien hoe het was, reizen zonder zorgen, zonder een hoop veiligheidsmaatregelen. Herinner ze eraan hoe totale vrijheid smaakte!
Het creëren van nostalgische campagnes houdt de positieve geest levend. Deze optimistische houding is niet alleen een goede manier om met deze pandemie om te gaan, het zorgt er ook voor dat gasten jouw hotel of B&B in gedachten houden! Wanneer de toeristische sector terug bloeit, overwegen ze wellicht jouw accommodatie. Het voorbeeld van Hotel Beethoven voldoet perfect aan deze trend!
#Trend 4: Maatschappelijk engagement
Pronken met je luxueuze ontbijtformule of binnenzwembad trekt misschien nog een zeker publiek aan, maar het zal niet voldoen aan de eisen van Gen Z. In 2021 steunen moderne reizigers accommodaties met sociale impact. Als hotel of B&B moet je groter denken en verder gaan dan je "normale" diensten. Creëer een echte identiteit, zodat gasten zich echt in de filosofie van je merk kunnen vinden en je vertrouwen, in plaats van je merk steevast te koppelen aan producten of diensten.
Ligt je accommodatie midden in de natuur of, nog beter, heb je de "Green Key" ontvangen? Pak daar dan mee uit. Martin's Hotels is alvast goed bezig!
"Om in 2021 te slagen, moet de consument in het middelpunt van je marketingstrategie staan."
Hubspot Social Media Trends Report 2021
#Trend 5: Een goede strategie
Consistentie is cruciaal!
Bovendien is het heel belangrijk om je visuele stijl door te trekken naar de eigen website! Op die manier voelen gasten zich niet verloren of wantrouwig wanneer ze via social media doorklikken naar jouw website. Een goede strategie stelt je in staat om focus te houden, vooruit te denken en te plannen. Het bespaart je tijd en energie én maakt ruimte voor creativiteit!
Gratis eBook om te starten met een goede strategie
Download ons ebook en ontdek hoe je een goede strategie opbouwt!
* Dit eBook is geschreven in het Nederlands