Coronavirus: Hoe hoteliers hun strategie slim aanpassen
Een daling van het intercontinentaal toerisme, het uitblijven van bevestigingen of zelfs annulaties... Ook de hotelsector kan zwaar getroffen worden door de schrik voor het Coronavirus. Beperk de schade en pas je strategie slim aan. Enkele slimme tips hieronder!
#Tip 1: Metasearch, focus op geïnteresseerde klanten
Ontvang je vaak Aziatische of andere internationale gasten? Dan kan het wel eens zijn dat je een forse daling in het aantal boekingen opmerkt. Door de angst voor verdere verspreiding van het Coronavirus zijn velen namelijk minder geneigd verre reizen te boeken. Overbodig en kostelijk om deze doelgroep te targetten. Je steekt je energie en budget beter in diegenen die wél een trip maken en op zoek zijn naar een accommodatie. Maar hoe bereik je deze groep?
Metasearch! Aanwezig zijn op boekingskanalen met je eigen hotelwebsite (én dus laagste prijs) wordt steeds belangrijker. Verder raden we aan om steeds de laagste prijs zichtbaar te hebben op jouw website. Potentiële klanten die gebruik maken van metasearch zijn prijzen aan het vergelijken en hebben een grotere intentie om te reizen. Zorg dus dat je online zichtbaar bent met jouw website en mis deze doelgroep niet.
Maak je gebruik van Cubilis Channel Manager? Dan kun je samenwerken met partners als Trivago en Google Hotel Ads om je meta-strategie op punt te zetten.
#Tip 2: Direct bookings, speel je troeven uit
Wanneer potentiële klanten via metasearch op jouw website terecht komen, zet dan meteen al je troeven in de kijker. Bijvoorbeeld:
- Plaats een prijsvergelijkingstool op je website die meteen aantoont dat rechtstreeks boeken het meest voordelig is.
- Gratis parking? Huisdieren toegelaten? Zet je USP’s (unique selling points) in de kijker!
- Krijgen gasten een glaasje cava bij aankomst? Laat het alvast weten, kleine details maken het verschil.
Een goede hotelwebsite bevat een duidelijke Call to action (boek nu) en maakt het boekingsproces zeer eenvoudig voor de gast.
"In 2020, meta will be the most important part of a hotel’s online marketing plan"
Triptease
#Tip 3: Retargeting, focus op bestaande klanten.
Een andere nuttige doelgroep bestaat uit je eigen klanten! Neem deze groep mee in je marketingstrategie en probeer deze gasten te “heractiveren”. Zo kun je bijvoorbeeld promomails versturen naar je klantenbestand. Besteed ook aandacht aan mensen die je website onlangs bezocht hebben, maar de boeking niet voltooid hebben. Via sociale media kun je heel gericht advertenties sturen naar je websitebezoekers om ze alsnog te overtuigen bij jou te boeken.
#Tip 4: Stel je klanten gerust & vermijd annuleringen.
Een positieve en duidelijke communicatie is goud waard. Maak (potentiële) klanten duidelijk dat je maatregelen neemt om je gasten veilig te houden.
- Stel bezoekers gerust via verschillende kanalen: je website, e-mail, social media en vermeld het zelfs telefonisch.
- Om extra klanten te overtuigen de boeking te voltooien, kun je voorstellen een “refund” aan te bieden wanneer ze hun trip alsnog willen annuleren.
Wil de klant toch annuleren? Laat ze dan opnieuw boeken in een latere periode. Trek deze “herboekingsperiode” ook ver genoeg open (tot 2021 bijvoorbeeld).
Het loont soms meer om je wat flexibeler op te stellen dan om meteen je prijzen te verlagen. Bij crisis-situaties dien je hier steeds goed over na te denken, gezien je soms onnodig geld op de tafel laat liggen. Houd de concurrentie in de gaten en pas je prijzen enkel aan indien nodig.
#Tip 5: Thuismatch, focus op lokaal toerisme.
Niet alle gebieden zijn even hard getroffen door het Coronavirus. Is er in jouw regio minder besmettingsgevaar? Investeer dan extra op toerisme in eigen land. Hiervoor kun je samenwerken met lokale tour operators of je services extra aantrekkelijk maken voor de locals. Richt je in de communicatie op social media of via betaalde advertenties ook op deze doelgroep.
Extra vragen over hoe onze software je strategie kan ondersteunen? Laat het ons weten!