Google als grote speler in de reissector [DEEL1]
Google is nog steeds de populairste zoekmachine wereldwijd, met een marktaandeel van maar liefst 87,95%. De zoektocht naar vakantiebestemmingen - en bijhorende overnachtingen - begint dan ook vaak in Google!
* Dit artikel is geschreven voor hoteliers. Run jij een restaurant of ben je een ander type ondernemer? Alle tips gelden zeker ook voor jouw zaak!
Google My Business: Een must voor elke hotelier
SEO (Search Engine Optimization), SEA (Search Engine Advertising), Google Hotel Ads, …. Er wordt op vele manieren gestreden om de eerste plaatsen in de zoekresultaten. Een kwestie van budget? Niet altijd! Google My Business is volledig gratis en biedt tal van voordelen.
Google My Business: Wat is het en hoe ziet het eruit?
Staat jouw hotel al aan de rechterkant bij de zoekresultaten wanneer reizigers jouw accommodatie intypen in Google? Goed bezig!
Nog wat werk aan de winkel? Geen nood, we leggen je even uit hoe het precies in elkaar zit.
Wanneer verschijnt mijn GMB pagina?
Voldoet jouw hotel aan de zoekopdracht (vb. “Tropicana Hotel”), dan laat Google jouw Google My Business pagina zien aan de gebruiker. Jouw accommodatie wordt hierbij uitgelicht aan de rechterzijde van de zoekresultaten. Door het unieke format en de unieke positie van GMB, springt je accommodatie meteen in het oog!
Is de zoekopdracht nog wat vaag en voldoen er meerdere accommodaties? In dat geval licht Google de meest relevante accommodaties uit. Dit aan de hand van een lijstje, speciaal uitgelicht tussen de andere zoekresultaten.
Tips bij het aanvullen van informatie
1. Het online uitstalraam van je hotel
Naast de naam van je accommodatie kun je ook andere praktische informatie toevoegen zoals adresgegevens, telefoonnummer en vooral een link naar jouw hotelwebsite. Wanneer de Google My Business pagina van jouw hotel de gebruiker aanspreekt, kan deze meteen doorklikken naar je website. Meer kans op direct bookings dus!
Deze basisinformatie wordt vaak automatisch ingevuld door Google. Controleer dit dus goed, soms zijn kleine aanpassingen nodig.
Tip: Sinds kort kun je ook check-in en check-out uren toevoegen! Maak hier zeker gebruik van, een goed geïnformeerde klant is vaak een gelukkige gast.
2. De eerste indruk telt
In tegenstelling tot de organische of betaalde zoekresultaten allemaal opgelijst in een rij onder elkaar, wordt Google My Business aan de rechterkant getoond mét foto’s. Hierdoor springt dit zoekresultaat al snel in het oog. “Eén foto zegt meer dan duizend woorden”, grijp dus de kans om kwalitatieve en aantrekkelijke foto’s te plaatsen op je GMB en overtuig vanaf het eerste moment.
3. Plaats je troeven in de kijker
Na een korte beschrijving van je accommodatie, kun je faciliteiten of extra services toevoegen zoals: free wifi, outdoor pool, roomservice of huisdieren toegelaten. Bepaalde faciliteiten zoals “free wifi” & “free parking” worden extra benadrukt door het gebruik van icoontjes.
"More reviews and positive ratings will probably improve a business's local ranking."
Support.google.com
4. Reviews
Google besteedde de afgelopen jaren veel aandacht aan hun review-tool. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt, maar het belang ervan valt nu al niet meer te ontkennen, de cijfers liegen niet.
Google is momenteel de grootste speler wat hotelreviews betreft. Booking.com volgt op de voet, Tripadvisor zingt enkele tonen lager, maar kaapt de 3e plaats weg.
Deze sectie van je Google My Business onderhouden is dus zeker de boodschap, veel goede reviews overtuigen de reiziger sneller. Bovendien brengt Google deze ratings ook prominent in beeld in de zoekresultaten én hebben reviews een positieve invloed op je ranking in Google:
5. Q&A
Tijdens de online zoektocht naar een geschikte verblijfplaats wil de reiziger een snel en duidelijk antwoord op zijn vragen. Hoelaat start de check-in? Is er een shuttle-service van het hotel naar de luchthaven? Zijn er wasfaciliteiten aanwezig? Ook hiervoor biedt Google My Business een oplossing.
In de vragen-sectie van je GMB kan iedereen die maar wil een vraag stellen (en ook beantwoorden!). Wees voorbereid en voeg de meestgestelde vragen toe (met antwoord), zo neem je meteen alle twijfels weg bij potentiële klanten.
Ook hier geldt weer: hou je informatie up-to-date en controleer regelmatig. Iedereen kan antwoorden op gestelde vragen toevoegen, zorg dus dat je de eerste bent!
Google My Business: Waarom?
Lokaal zoeken
Google My Business is enorm sterk bij lokaal zoeken: online zoekopdrachten met betrekking tot locatie. Dit kan een zoekopdracht zijn die in de buurt van jouw hotel is gemaakt of die buiten je omgeving is gemaakt, maar met de locatie erbij.
vb: Een toerist in Brugge is op zoek naar een restaurant in de buurt.
vb: Een Britse familie plant een reis naar Brugge en zoekt online naar een hotel met de sleutelwoorden "Hotel in Brugge".
Gezien het feit dat 46% van alle zoekopdrachten op Google gaan over lokale informatie, kan het handig zijn om een Google My Business pagina te hebben!
"46% of all Google searches are local"
Online visibility & direct bookings
Zoals we in het begin van het artikel al eens vermeld hebben, kun je bij het toevoegen van de contactinformatie ook de url van je eigen hotelwebsite meegeven. Een must! Op die manier kunnen potentiële klanten meteen doorklikken naar je eigen website en daar de boeking voltooien. Google My Business geeft je dus niet alleen meer online visibiliteit, maar biedt ook een extra kans om directe reserveringen binnen te halen.
Eenvoudig en gratis
Google My Business is volledig gratis. Het kost je niets, behalve een beetje tijd. Hier vind je een stappenplan van Google om je pagina meteen op te zetten!
Heb je nog wat vragen omtrent Google en de Travel Industry? Aarzel niet en stuur ons een berichtje!