Hoe benader ik de gast op het juiste moment?
Het is als uitbater steeds nuttig om de “klantenreis”, de zogenaamde Customer Journey in kaart te brengen. Dat is niet enkel de weg die de klant aflegt van oriëntatie tot reservatie, maar loopt door tot zelfs na het verblijf in jouw accommodatie. Je kan dit traject van de klant optimaliseren en dit door middel van talrijke softwareoplossingen.
Stap 1: de online oriëntatie
Wanneer iemand een verblijf wil boeken en nog niet meteen een concreet idee heeft, dan zijn zoekmachines zoals Google en Bing en online travel agency’s (OTA’s) zoals Booking.com, Expedia en Airbnb de eerste stap.
Het is dus cruciaal dat je online vindbaar bent via deze kanalen. Meer nog, dat je eruit springt ten opzichte van andere hotels, B&B’s, vakantiewoningen, … . In een vorig artikel gaven we je al tips om je online zichtbaarheid te vergroten. De belangrijkste zaken zijn hier je aanwezigheid op diverse OTA’s, maar ook een aantrekkelijke eigen website.
Op zoek naar een OTA die je online zichtbaarheid kan vergroten? Check zeker onze marketplace voor een uitgebreide selectie. Kies sowieso voor OTA’s die aanleunen bij jouw doelpubliek zodat je in het oog springt bij jouw ideale klant. Eens de keuze is gemaakt, is onze channel manager onmisbare software om je prijzen en beschikbaarheden op alle kanalen eenvoudig en real time te beheren.
Naast jouw aanwezigheid op OTA’s is en blijft het steeds belangrijk dat ook jouw eigen website op punt staat. Hoe meer reserveringen je kan binnenhalen via de eigen website, hoe minder commissie je moet betalen.
Bij Stardekk kunnen we je in deze fase van de customer journey bijstaan met een professionele template website die in een mum van tijd live staat, mobielvriendelijk is én met jouw eigen look & feel.
"Wist je dat maar liefst 50% na het ontdekken van een geschikt hotel op een OTA toch nog de persoonlijke hotelwebsite opzoekt."
Stap 2: de online reservatie
En dan le moment suprême: de klant beslist. Hij of zij wil graag in jouw hotel of B&B verblijven. Op dit punt in de customer journey is het belangrijk dat de reiziger meteen overtuigd is van de beste prijs én aansluitend vlot kan reserveren.
Een goed converterende website is dus key. Dankzij de booking engine van Stardekk verloopt iedere reservatie en bijhorende online betaling vlekkeloos. Via onze marketplace kan je trouwens kiezen met welke betalingspartners jij graag wil samenwerken.
Met de booking engine, de motor van al je online reservaties, heb je nog bijkomende voordelen. Zo implementeren we op je website ook een ratebox: een handige tool waarmee de bezoeker meteen ziet dat rechtstreeks boeken steeds het voordeligst is.
Stap 3: Het aftellen kan beginnen
De reiziger heeft gereserveerd en kijkt reikhalzend uit naar zijn verblijf. Dan is het leuk dat jij het contact warm houdt. Dat kan perfect, zonder al te veel moeite, met geautomatiseerde mails via onze e-mailingtool. Bijvoorbeeld met aanraders voor restaurants en bezienswaardigheden in de buurt. Je kan de klant ook informeren over parkeergelegenheid, het menu in jouw restaurant...
Stap 4: Het verblijf
Dit brengt ons naadloos naar de volgende stap in de journey: namelijk het effectieve verblijf van de klant. Dit moet perfect zijn van aankomst tot vertrek en ook hier is onze cloud PMS een handige softwaretool. In een vorig artikel hebben we talrijke voordelen van een cloud PMS toegelicht. Maar handig om weten: een PMS zorgt niet enkel voor een perfect overzicht, maar ook voor een aanzienlijke vermindering van jouw administratieve taken.
Dankzij het PMS kan jij een snelle check-in en check-out aanbieden, print je vlot handige lijsten voor het ontbijt- of schoonmaakteam en loopt je facturatie op wieltjes. Via het PMS kan je ook koppelen met diverse KEY-systemen en kassa- of POS-systemen. Deze integraties zorgen voor een nog grotere klantentevredenheid en een kleinere workload voor jou en je medewerkers.
Stap 5: Communicatie na het verblijf
En dan is het moment van afscheid: de klant checkt uit en vertrekt weer richting huis. Is hier de customer journey al voorbij? Bijlange niet! Ook na het verblijf is het goed om met je gast te communiceren. Je kunt polsen (via een geautomatiseerde mail) hoe hij of zij het verblijf heeft ervaren en vragen om een review achter te laten. Maar je kan ook trachten een herhaalbezoek te genereren door middel van acties en promoties. Houd het contact warm en geef de gast zin om terug te komen!
Wil je nog meer tips over hoe software jouw business kan boosten, lees dan zeker ook ons recentste artikel hierover.
Benieuwd hoe onze software er voor kan zorgen om het contact met je gasten nog beter te laten verlopen? Vraag dan een free trial aan van één van onze producten.