Hoe je directe boekingen maximaliseren in 2021?

Het distributielandschap is door de coronacrisis ingrijpend veranderd. De COVID pandemie heeft een fundamentele - positieve! - verschuiving veroorzaakt, wat directe boekingen betreft. Hoe kun je profiteren van deze huidige direct booking trend en, nog belangrijker, deze omzetten in een langetermijn strategie?

Stardekk
Stardekk
3/2/2021
Hoe je directe boekingen maximaliseren in 2021?

Wanneer we het aantal directe reserveringen vergelijken met het totale aantal boekingen, dan zien we een vrij constante curve in 2019. Zo'n 11% van alle reserveringen werden rechtstreeks geboekt. In 2020 daarentegen, zien we een forse stijging! Gemiddeld gebeurde bijna 20% van alle boekingen direct. Dat is een stijging van 65% t.o.v. het jaar ervoor. En de curve stijgt nog steeds.

2020 mag dan misschien wel een jaar geweest zijn met een lagere bezettingsgraad wegens overheidsverbod op reizen of overheidsadvies tegen reizen, wanneer mensen wél op vakantie gingen, boekten ze vaker rechtstreeks bij de accommodaties.

*Bron: Stardekk, geanonimiseerde data Cubilis, Benelux.

Tips om reizigers te overtuigen direct te boeken, ook na COVID-19.

#Tip1 - Een goede website

Reizen is niet meer zo zorgeloos als vroeger. Velen ervaren angst om te reizen en diegenen die het wél aandurven, bereiden hun trip beter voor. Bijgevolg nemen reizigers ook meer de tijd om de website te bezoeken van het hotel of de B&B waar ze willen verblijven. Dit om meer informatie te vinden over veiligheidsmaatregelen of annulatievoorwaarden. Als alles in orde blijkt, waarom dan ook niet meteen boeken?

Vinkt jouw website de volgende puntjes af?

  • Prijsvergelijkingstool: gasten kunnen prijzen vergelijken van verschillende boekingsplatformen om zo vast te stellen dat direct boeken het goedkoopste is.
  • Gebruiksvriendelijk: gasten kunnen eenvoudig navigeren op je website, of ze nu op desktop, tablet of smartphone kijken.
  • Algemene informatie over veiligheidsmaatregelen, check-in uren, annuleringsvoorwaarden, cleaning policy, ...  
  • Inspirerende content & high-quality foto's: Vind het juiste evenwicht tussen reizigers inspireren en hen praktisch noodzakelijke informatie aanbieden om de boeking te voltooien.
"In 2020 worden meer trips rechtstreeks geboekt. We zien een stijging van 65% tegenover het jaar ervoor."

Stardekk

#Tip2 - Vlot boekingsproces

Hoe je directe boekingen maximaliseren in 2021?

Een goede Booking Engine op je persoonlijke website is een echte must wanneer je wil inzetten op directe reserveringen. Zorg voor een kort & veilig boekingsproces en overtuig op deze manier meer bezoekers om de boeking te voltooien op de website.

Bied je reeds eenvoudige online betaalmogelijkheden aan? Sinds de nieuwe PSD2 regelgeving - van kracht sinds 1 januari - is de meest geschikte oplossing om jouw Booking Engine te koppelen met een veilige Payment Provider. Op die manier ben je zeker van veilige betalingen én heb je betaalgarantie in geval van no shows.

Boutique Hotel 't Fraeyhuis doet het alvast goed!

#Tip3 - E-mailmarketing & Loyaliteitsprogramma's

Naast de focus om nieuwe reizigers te bereiken, mag je jouw bestaande (tevreden) klanten niet uit het oog verliezen. Heb je een database met alle contactgegevens van jouw vorige gasten? Dan is het nu het ideale moment om hun een charmante reminder te sturen.

Nodig dat romantische koppel opnieuw uit, dat hun verloving vierde in jouw accommodatie. Of denk aan die "bon vivants" die jouw luxueus ontbijt zo op prijs stelden. Wees een beetje sentimenteel en herinner hen aan die geweldige momenten bij jou. Ze zullen zeker willen terugkomen om deze momenten te herbeleven.

Misschien loont het ook om meer loyaliteit te creëren met speciale kortingen of een specifiek loyalty program?

Gratis eBook om je direct booking strategie op punt te stellen

Wil je meer directe reserveringen ontvangen, zelfs lang na COVID-19? Download dan ons gratis eBook, een gids voor hotels en B&B's, en bouw een goede strategie!

Also read

Vereenvoudig je prijsstrategie en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!