Ontdek onze tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren.

Het voorbije jaar was voor jou en ontelbare andere logiesuitbaters een rollercoaster, een jaar als nooit tevoren. Een jaar waarin je je prijsstrategie grondig onder de loep hebt genomen om zo je bezettingsgraad hoog te houden en de schade te beperken.

Stardekk
Stardekk
27/4/2021

Wist je dat de beslissingen die je maakte tijdens de COVID-19 periode een duidelijke impact zullen hebben na de crisis? We delen graag met jou 4 tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren en klaar te zijn wanneer het toerisme terug volop op gang komt.

Tip 1: Hanteer een consistente prijsstrategie

Wereldwijd zagen hoteliers en B&B-uitbaters hun bezettingsgraad dalen. Dit heeft natuurlijk niks te maken met te dure prijzen, maar wel met de onvoorziene omstandigheden.  

Toch is het belangrijk om ook in een crisisperiode jouw kamers aan te bieden tegen het juiste tarief. Door de strenge reglementeringen kun je bijvoorbeeld minder diensten en services aanbieden, denk maar aan de wellness die gesloten blijft en het ontbijt dat op de kamer wordt geserveerd. Het is vanzelfsprekend dat je je prijs in functie hiervan wat aanpast. Communiceer duidelijk naar de klanten waarom je prijs nu wat lager ligt. Zo kan je vlot terug je gangbare tarief hanteren wanneer je opnieuw alle diensten kan aanbieden.  

Vermijd ook te grote prijsschommelingen. Een grote prijsdaling wekt argwaan en het zal bovendien moeilijker zijn om terug een hogere prijs te hanteren nadien. Een forse prijsverhoging wordt ook minder snel geaccepteerd door de klanten.

Ontdek onze tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren.

Tip 2: Geef kortingen en extra’s op het juiste ogenblik

Kortingen en extra’s kunnen interessant zijn, maar hier dient een duidelijke tijdsduur en reden aan verbonden te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld binnenkort korting geven voor moeder- of vaderdag. Voor de klant is het dan meteen duidelijk waarom er een lager tarief is op dat moment.

Zowel tijdens als na de crisis blijft het ook interessant om arrangementen aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld tijdens feestdagen. Daarnaast kun je ook extra’s voorzien bij specifieke gelegenheden zoals een huwelijksverjaardag. Blijf dit dus zeker doen en toon je klanten dat je aan hen denkt tijdens speciale momenten.

Tip 3 : Concurreer beter met een verhoogde waarde dan met een verlaagde prijs

Reizigers staan nu te popelen om weer op reis te mogen gaan en zullen een keuze moeten maken uit het grote aanbod aan hotels, B&B’s en vakantiewoningen. Hierbij zal de prijs een minder belangrijke factor zijn dan de kwaliteit van de aangeboden diensten en producten. Klanten zijn namelijk bereid om meer te betalen voor een kwalitatief verblijf.

Ontdek onze tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren.
"Een prijzenoorlog voeren is nooit een goed idee. Jouw gasten zullen meer genieten van een hogere beleving, dan van een verlaagde prijs."

Tip 4: Zet in op directe boekingen

Uit onderzoek blijkt dat directe boekingen een opmars gekend hebben tijdens de coronacrisis. Reizigers boekten liever direct bij de hotelier, dan via een OTA. Een goede zaak voor jou want directe boekingen zijn immers commissievrij en erg belangrijk voor jouw rendement.

Het is dan ook cruciaal dat mensen op jouw website meteen de juiste weg vinden om hun verblijf rechtstreeks bij jou te reserveren. Dit kan door volgende zaken die onze software aanbiedt:

Waar wacht je nog op?

De versoepelingen i.v.m. Covid komen stilaan in zicht. Hoog dus tijd om jouw prijsstrategie goed te zetten en je klaar te stomen voor een volledige heropening.

Vraag een free trial voor één of meerdere van onze software oplossingen en ga meteen aan de slag.

Also read

Vereenvoudig je prijsstrategie en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!