Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland

De Coronacrisis is wat gaan liggen, de maatregelen versoepelen en alles lijkt momenteel onder controle. Maar wat met de reislust na deze bijzondere lockdown periode? Hebben we allemaal nood aan een tripje in het buitenland of durven we dat risico nog niet te nemen? We doken in de cijfers en ontdekten een antwoord op enkele prangende vragen!

Stardekk
Stardekk
7/7/2020

1. Boeken we nu massaal een reis?

De start van 2020 zag er niet veelbelovend uit voor toerisme. De angst voor het Coronavirus – en de daaropvolgende lockdown – was nefast. De sector toont echter veerkracht, de cijfers geven hoop.

In Nederland was reeds in mei een duidelijk herstel te merken, met een stijging in het aantal boekingen richting 50% t.o.v. januari 2020. In juni 2020 zat het aantal boekingen zelfs al op 95% t.o.v. januari 2020. In België bleef het iets langer bang afwachten, de extra strenge maatregelen zouden hiervoor een verklaring kunnen zijn. Toch gaat het bij de Belgen momenteel ook de goede kant op, vorige maand (juni 2020) kwamen we al op zo’n 70% van het aantal boekingen uit t.o.v. januari 2020.  

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

2. Een korte trip of lekker lang?

De huidige cijfers tonen aan dat zowel de Belgen als de Nederlanders na de Corona lockdown toch een iets langer verblijf bij eenzelfde hotel, B&B of vakantiewoning verkiezen.

Waar we in België de eerste maanden van het jaar gemiddeld voor minder dan 2 aaneensluitende nachten boekten, zien we vanaf april een lichte stijging. Deze cijfers zijn in juni echter weer al wat teruggezakt. In Nederland zien we dezelfde tendens, maar minder uitgesproken.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

3. Het prijskaartje?

De hamvraag voor vele hotel of B&B uitbaters: Wat met onze prijzen in tijden van crisis? Verlagen we deze of houden we het been gestrekt?

In de statistieken zien we dat de prijs per reservatie stijgt, naarmate het aantal boekingen daalt. In april, het piekmoment van de crisis, schiet de gemiddelde prijs per reservatie de hoogte in, zowel bij Belgische als Nederlandse accommodaties. In mei en juni, wanneer de lockdown voorbij is en de toeristen het weer aandurven trips te boeken, zien we een daling van de prijzen richting de “normale” gemiddelden van begin 2020.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

4. Deze zomer nog of liever wat later?

Boeken we nog snel een reis voor deze zomer of maken we nu al reservaties voor een trip dit najaar? Een opmerkelijk verschil tussen de Belgen en de Nederlanders!

In april, wanneer het Coronavirus hoogtij vierde, werden in België vooral overnachtingen geboekt voor het najaar 2020. In juni zien we het vertrouwen bij de Belgen stijgen. Velen beslissen dan toch om deze zomer nog een trip te boeken.

In Nederland werden in april reeds reizen geboekt voor de zomermaanden. De Nederlanders zagen de zomer al sneller rooskleurig in. In mei en juni, wanneer het toerisme opnieuw een boost krijgt, wordt deze trend verdergezet.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

5. In eigen land of buitenland?

Het verschil in vertrouwen en durf zien we ook terug wanneer we de vakantiebestemming bekijken. Belgen kiezen veel meer voor vakantie in eigen land, voor 1 april kozen gemiddeld 35% van de Belgen voor vakantie in eigen land, vanaf 1 april is dit gestegen naar 61%. In Nederland zien we een minder grote stijging van het aantal toeristen uit eigen land. Voor 1 april kozen daar gemiddeld 42% van de Nederlanders voor vakantie in eigen land, vanaf 1 april is dit gestegen naar 59%. Ook buitenlandse toeristen zijn minder geneigd de Belgische of Nederlandse landsgrenzen te kruisen. België ziet de grootste daling bij het aantal Franse toeristen, Nederland merkt vooral een daling van Britse toeristen. Wat wel opmerkelijk is, is dat in Nederland het aantal Duitsers relatief bijna verdubbeld is, met een stijging van 11,70 naar 21,46%.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

We houden je op de hoogte!

Benieuwd hoe dit alles blijft evolueren? We houden de vinger aan de pols en bezorgen je de nodige updates! We vinden het als partner belangrijk om de hospitality wereld te informeren over marktinzichten. We hebben ervoor gekozen om beide landen volledig te analyseren. We zijn er ons van bewust dat er nog verdere regionale verschillen zijn en willen deze in een latere fase ook analyseren (bv. kust vs. steden). Het je nog verdere vragen, inzichten of opmerkingen? Laat het ons zeker weten via onderstaand formulier.

Also read

Vereenvoudig je prijsstrategie en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!