PSD2: Welke stappen moet je ondernemen om veilige online betalingen te garanderen?
Vanaf 1 januari 2021 gaat een nieuwe Europese richtlijn (PSD2) met betrekking tot online betalingen in voege. Welke stappen moet je ondernemen als accommodatie-eigenaar?
Wat is PSD2 en wanneer is het van toepassing?
PSD2 staat voor Payment Service Directive 2 en is een Europese richtlijn die vanaf 1 januari 2021 in voege gaat voor de hospitality sector. Het doel hierbij is om online betalen veiliger te maken.
PSD2 stelt dat het niet langer voldoende is om enkel de kredietkaartgegevens van een klant te vragen wanneer je een online betaling wil uitvoeren (in afwezigheid van de gast dus). Om zeker te zijn dat je je online betalingen kunt ontvangen, moet je vanaf 1 januari bij Europese kredietkaarthouders zeker stellen dat er een extra ”controlefactor” aanwezig is.
Vb. Code die gestuurd wordt naar de smartphone van de gast, die moet ingevoerd worden om de betaling te bevestigen.
Wat kan ik als accommodatie-eigenaar doen om ontvangst van online betalingen te verzekeren?
STAP 1: Kies een betalingsprovider (PSP)
Het is aan te raden gebruik te maken van een betalingsprovider (PSP of Payment Service Provider) wanneer je online betalingen aanbiedt en garanties wil hebben bij no-shows. Op deze manier zijn zowel jij als je klant verzekerd van een veilige online betaling.
- Maak je gebruik van Stardekk Software? Dan kun je koppelen met volgende betalingsproviders: https://www.cubilis.com/nl/connectivity-marketplace.
- Werk je (ook) met andere partners (OTAs, PMS, …)? Vraag dan bij deze derde partijen meer informatie over hun oplossingen betreffende online betalingen.
STAP 2: Activeer je PAY CONNECT
Wens je te koppelen met een betalingsprovider (PSP) en heb je een partnerkeuze gemaakt? Tijd om de koppeling met deze PSP te activeren!
Om een PAY Connect (integratie met betalingsprovider) te activeren, contacteer dan support@stardekk.com. We helpen je snel verder met de activatie.
"Zonder betalingsprovider geen garanties in geval van no-shows bij online betalingen."
Geen betalingsprovider? Geen betalingsgaranties.
Je kunt er ook voor kiezen om op traditionele wijze te werken en je gasten aan het begin of einde van hun verblijf ter plaatse te laten betalen. Op die manier hoef je niet samen te werken met een betalingsprovider. Een nadeel hierbij is echter dat je geen betalingsgarantie hebt in het geval van no-shows, gezien vanaf 1 januari de kans bestaat dat je de online transactie niet meer kunt uitvoeren, enkel op basis van kredietkaartgegevens van de klant.
Meer informatie?
Wens je meer informatie? Laat het ons weten via onderstaand formulier. We contacteren je zo snel mogelijk.