Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

Ook al zijn de oudste Gen Z’ers pas begin de twintig, toch beïnvloeden ze nu al de reisindustrie. Hetzij door alleen of met vrienden te reizen, hetzij door de reisbestemmingen van familieleden te beïnvloeden...

Stardekk
Stardekk
19/8/2019

Wie of wat is Generatie Z?

Gen Z is een generatie geboren in 1996 of later. Deze generatie groeit op in een snel evoluerende wereld vol technologie, wat hun een unieke kijk op de wereld geeft. Technologie speelt een belangrijke rol in hun leven, meer nog, het bepaalt wie ze zijn. Het gaat om een generatie die leeft in constante verbinding met vrienden, familie en andere lotgenoten over de hele wereld. Een wereld die ze zelf maar al te graag willen ontdekken.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

Waarom is Gen Z een interessante doelgroep voor hoteliers?

De millennials zijn ondertussen gesetteld en hebben meer verantwoordelijkheden op het werk en in het gezinsleven. Tijd dus om te focussen op de nieuwe, opkomende generatie: Generatie Z. Ook al zijn de oudste Gen Z’ers pas begin de twintig, toch beïnvloeden ze nu al de reisindustrie. Hetzij door alleen of met vrienden te reizen, hetzij door de reisbestemmingen van familieleden te beïnvloeden.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z
"Gen Z will comprise 32% of the global population of 7.7 billion in 2019"

Bloomberg

TIP: Ook al is Generatie Z nog erg jong en gaat het vooral om de kinderen van je gasten, toch mag je ze niet uit het oog verliezen! Binnenkort worden ze volwassen, financieel onafhankelijk en vormen ze potentiële klanten. Bovendien kiezen tieners en jongvolwassenen van deze generatie er ook steeds vaker voor om mee te reizen met hun ouders en beïnvloeden ze hun reisbestemmingen. Ouders appreciëren het wanneer ook gedacht wordt aan hun kinderen: Voorzie naast het glas champagne bij aankomst dus maar beter ook een non-alcholisch alternatief voor de jonge Gen Z’er.

Hoe Generatie Z bereiken?

Gebruik al je digitale en sociale kanalen om deze jonge generatie te bereiken. Gen Z’ers zoeken online naar informatie en inspiratie voor hun volgende reisbestemming.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

1) Verhoog je online zichtbaarheid

Gen Z’ers zoeken online naar nieuwe reisbestemmingen. Zorg dus dat ze je hotelwebsite vinden in de organische (of betaalde) zoekresultaten in Google (nog steeds de grootste en meest gebruikte zoekmachine wereldwijd). Naast het hebben van een goed scorende hotelwebsite, is het ook van belang dat je boekbaar bent op verschillende boekingsplatformen. Op die manier ben je online sterk aanwezig en blijf je top of mind bij de Gen Z’er wanneer alle online informatie vergeleken wordt.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

2) Maak je hotelwebsite mobielvriendelijk

Generatie Z is op de hoogte van de laatste technologische trends en gebruikt dan ook meestal de smartphone tijdens de online zoektocht naar een vakantiebestemming. Hoewel het gebruik van de smartphone vooral piekt tijdens de inspiratie-fase, boekt zelfs 30% mobiel een hotel. Laat het duidelijk zijn, een mobielvriendelijke website is een must om de Gen Z’er te overtuigen!

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

3) Bied best deals en promoties aan

Generatie Z groeit op in een periode van recessie, wat verklaart waarom ze financieel verantwoordelijk zijn. Gen Z’ers zijn bereid geld uit te geven aan reizen, maar willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze zoeken steeds naar de best mogelijke deal.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

4) “Sell the experience” via je sociale media

Volgens Expedia Group heeft 66% van de Gen Z’ers geen specifieke reisbestemming in gedachten. Via je social media kanalen kun je hen dus laten weten dat jouw accommodatie gelegen is in een wondermooie omgeving, zeker een bezoekje waard! Post inspirerende foto’s of video’s en overtuig de Gen Z’er. Onthoud hierbij vooral: It’s all about selling the travel experience!

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

5) Houd je online reviews in het oog

Generatie Z is overal en altijd verbonden met vrienden, familie en andere reizende lotgenoten. Online ratings en reviews van deze reizigers spelen dan ook een belangrijke rol bij het kiezen van een vakantiebestemming. Reviews op online platformen zoals Tripadvisor of Yelp hebben al een significante impact, maar posts en commentaren op sociale media van vrienden en familie (UGC) beïnvloeden de keuze van de Gen Z’er zelfs nog meer.

Also read

Vereenvoudig je prijsstrategie en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!