Wat zijn de grootste reistrends van 2021?
Durven reizigers weer reisplannen te maken voor 2021? Wat zijn de belangrijkste reistrends voor 2021? Wacht niet af tot de reisperiode weer van start gaat en bereid je nu al voor. Onderstaand trends helpen je op weg!
* Dit artikel is geschreven voor hoteliers. Run jij een restaurant of ben je een ander type ondernemer in de reissector? Alle tips gelden zeker ook voor jouw zaak!
#TREND 1: Technologie is het nieuwe normaal
Technologie is booming! Tijdens de COVID-19 periode werd er vanuit hygiënische voorzorgen veel meer gebruik gemaakt van technologie, denk hierbij maar aan contactloze betalingen en automatische check-ins via tablets. Zelfs robots werden ingezet voor het voorzien van roomservice en het begeleiden van de gasten.
Technologie wordt ook gebruikt om toekomstige gasten aan te zetten tot boeken. Zo vinden gasten hotels snel en eenvoudig online via voice search en nemen ze via virtual reality al eens een kijkje in het hotel. Chatbots helpen klanten met hun vragen doorheen het reservatieproces. Ken je Chatbot Velma al?
#TREND 2: Nieuwe reisvoorkeuren
Sociale media
Reizigers willen hun ervaringen delen met vrienden. De ideale manier hiervoor is sociale media. Je kunt hierop inspelen door activiteiten te koppelen aan je reizen en zo pakketten te verkopen. Daarnaast kun je de user generated content als troef gebruiken om je aanbod in de kijker te zetten. Lees zeker ons artikel over social media trends voor meer tips!
Work & travel
Digitale werkomgevingen zijn hot! Zo willen reizigers op de accommodatie de nodige ruimte en rust hebben om hun werk digitaal voort te zetten. Met een bureau op de kamer of een voorziene werkruimte in de lobby of bar kom je al tegemoet aan de noden van deze reizigers. Uiteraard is een sterk WiFi-signaal hier cruciaal.
Millennials en thrill seeking
Actievelingen tussen 25 en 40 jaar (Millennials) worden de belangrijkste doelgroep voor reizen. Deze willen veel avontuur beleven op reis en gaan op zoek naar spanning en sensatie, ook wel gekend als thrill seeking.
#TREND 3: Lagere ecologische voetafdruk en het steunen van de lokale cultuur
Lagere ecologische voetafdruk
Ligt het energiegebruik van jouw hotel hoog? Verbruikt jouw hotel veel water voor het wassen van linnen en handdoeken? Reizigers zijn zich steeds meer bewust van het belang van een lage voetafdruk en eisen dat je als hotel of B&B meer rekening houdt met de natuur.
Als hotel of B&B kun je op deze trend inspelen door zelf manieren te zoeken om ecologischer te worden. Voorbeelden zijn: handdoeken enkel wassen indien de reiziger dit wil, minder voedselverspilling en een maximumtemperatuur instellen voor de verwarming. Vergeet deze ecologische pluspunten zeker niet te vermelden op jouw website!
Lokale cultuur
In 2021 hebben reizigers de voorkeur om lokale gemeenschappen te steunen tijdens hun reis. Ze willen op die manier hun goede hart tonen. Uit onderzoek van Amadeus blijkt dat 68% van de reizigers wenst dat het geld dat ze besteden terug in de gemeenschap terecht komt.
Je kunt hierop inspelen door partnerschappen aan te gaan met lokale zaken om zo de gemeenschap te steunen. Hierover kun je dan communiceren op je website en socials.
"68% van de reizigers wenst dat het geld dat ze besteden terug in de gemeenschap terecht komt."
Amadeus
#TREND 4: OTA-gebruik blijft hoog, maar directe boekingen winnen aan belang
Het OTA-gebruik blijft hoog in Europa. Redenen hiervoor zijn:
- Rijke keuze: OTA’s bieden een one stop shop waarbij gasten op een eenvoudige wijze hun gehele reis kunnen boeken (verblijf, vervoer, pakketten, …)
- Prijs: gasten hebben vaak de misperceptie dat OTA’s de goedkoopste manier zijn om te boeken. Daarnaast bieden OTA’s ook de mogelijkheid om prijzen te vergelijken.
- Gemak: OTA’s zijn bereikbaar op alle types toestellen, zo bestaan er zowel websites als apps. Het is tevens eenvoudiger om via de eerder benoemde one stop shop alles te boeken.
- Kwaliteit: gasten associëren vaak de bekende naam van de OTA met een goede kwaliteit van de accommodatie.
Maar, de COVID-19 periode werd ook gekenmerkt door een stijging in directe boekingen. In 2020 zagen we een forse stijging in directe boekingen. Gemiddeld gebeurde bijna 20% van alle boekingen direct. Dat is een stijging van 65% t.o.v. 2019. Het is dus meer dan ooit belangrijk om te zorgen voor een goede website en deze te voorzien van een vlot boekingsproces. Aarzel niet om eens een kijkje te nemen bij onze hospitality websites en de bijhorende booking engine.
Het vinden van de juiste balans
Een goede balans vinden tussen directe en OTA-boekingen is cruciaal. Het voordeel van OTA’s is dat ze een verbeterde zichtbaarheid bieden, maar tegelijkertijd vragen ze commissie en maken ze het moeilijker om een relatie op te bouwen met je klanten. Een ideaal scenario is dus een combinatie van beide. Het gebruik van een channel manager is aangeraden om je prijzen en beschikbaarheid snel aan te passen op alle boekingskanalen en zo overboekingen te vermijden.
Directe boekingen: meer winst
Directe boekingen zijn commissievrij en zorgen dus voor meer winst. Je kunt jouw directe boekingen verhogen door in te zetten op een goede website met een prijsvergelijkingstool waarbij jouw goedkopere prijs in de kijker gezet wordt. Ook een vlot online boekingsproces via een booking engine is onmisbaar. Ontdek meer tips om jouw directe boekingen te maximaliseren.
#TREND 5: Last-minute vs. Early bird
Spontaneïteit wordt de nieuwe drijfveer van reizigers. Vorig jaar heerste er veel onzekerheid over het reizen waardoor er niet veel vooruit gepland kon worden. Last-minute boekingen waren dan ook erg populair, een trend die zal blijven! Reizigers zullen steeds meer impulsief zijn, zo blijkt uit onderzoek van Hotels.com dat 32% van de reizigers spontane beslissingen wil maken. Ze willen de gemiste reizen inhalen en stellen deze niet graag uit.
Maar, tegelijkertijd steekt ook een andere trend de kop op. Uit eigen onderzoek blijkt dat tegen het einde van 2020, klanten steeds meer opteerden voor vakantieplannen op de lange termijn. De komst van vaccinaties kan hiermee te maken hebben. Dit zorgt ervoor dat je op beide trends kan inspelen.
Of je je klanten nu wil bereiken met early bird of last-minute promoties, flexibiliteit is en blijft heel belangrijk!
Ben je overtuigd om aan de slag te gaan en je voor te bereiden op deze nieuwe reistrends? Gebruik dan onderstaand formulier om je gratis proefversie aan te vragen en groei met Stardekk!